Wasze i nasze porady 

ADMIN 11-11-2019

WITAMINA B12

Witamina B12 jest ostatnią z odkrytych witamin z grupy B. Pod koniec lat czterdziestych XX w. została zidentyfikowana i nazwana witaminą B12.
Występuje w sporych ilościach w naszym poży­wieniu, jednak osoby po pięćdziesiątym roku ży­cia powinny ją suplementować, ponieważ mają kłopoty z jej przyswajaniem. Nawet niewielki niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko choroby wieńcowej, depresji, a prawdopodobnie rów­nież choroby Alzheimera.
Witamina B12 jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Łącznie z kwasem foliowym jest nie­zbędna w tworzeniu krwinek czerwonych i bia­łych.
Głównym jej źródłem są produkty zwierzęce, zwłaszcza wątroba i mleko, ryby.

ADMIN 11-11-2019

SÓL

Choć najczęściej mówimy o spożyciu soli w kontekście nadmiaru, warto pamiętać, że sól ma wiele właściwości korzystnych dla naszego organizmu: - reguluje tempo uderzeń serca,
- równoważy poziom cukru we krwi,
- wspomaga przyswajanie składników odżyw­czych przez ścianki jelita,
- ułatwia oczyszczanie płuc i nosa w czasie in­fekcji,
- zapobiega wytwarzaniu nadmiaru śliny,
- pomaga walczyć z alergią,
- zapobiega bezsenności.
Sól należy spożywać z umiarem. Warto korzy­stać z soli zawierającej dużo naturalnych skład­ników mineralnych - nierafinowanej np. z kopal­ni „Julian" w Bochni.

ADMIN 11-11-2019

REUMATYZM I ZIOŁA

Wiele ziół ma działanie łagodzące choroby reu­matyczne: liść brzozy - działa jak naturalny odkwaszacz, przeciwdziała artretyzmowi, zapobiega powsta­waniu kamieni w nerkach, lukrecja - wzmacnia kości i przeciwdziała artre­tyzmowi, skrzyp polny - działa na organizm moczopęd­nie i czyszczająco, arnika górska - podobnie jak skrzyp działa mo­czopędnie, łagodzi bóle stawów, arcydzięgiel lekarski - w leczeniu dny mocza­nowej wewnętrznie: do pobudzania przemiany materii, zewnętrznie: nacieranie, okłady na sta­wy, oraz przyprawy: estragon, kurkuma, gorczyca, liść laurowy, lubczyk, jałowiec.

ADMIN 11-11-2019

SZAŁWIA

Szałwia, dzięki specyficznemu zestawowi za­wartych w niej substancji, znalazła bardzo sze­rokie zastosowanie w lecznictwie.
Oprócz witamin (A, C, z grupy B) i minerałów (wapń, magnez, potas, sód, cynk, żelazo) za­wiera taniny i flawonoidy.
Ma działanie wzmacniające, przeciwcukrzycowe.
Godna polecenia jest zwłaszcza w okresie menopauzy, gdyż: łagodzi uderzenia gorąca, zmniejsza częstotliwość występowania nocnych potów oraz ogranicza wahania nastrojów i po­maga uporać się z bezsennością.
Napar z liści szałwii działa napotnie (już po 2-3 godzinach od jego wypicia i bywa skuteczny nawet przez 3 dni). Przy silnie pocących się sto­pach i dłoniach warto robić kąpiele w naparze z szałwii.

ADMIN 11-11-2019

SOK POMIDOROWY

Składniki:
2 kg pomidorów, 1 cebula, 2 ząbki czosnku, 2 liście laurowe, 1/2 łyżeczki suszonej bazy lii, 1/2 łyżeczki suszonego estragonu, 3 łyżki oliwy z oli­wek, 2 łyżki cukru, sól, pieprz

Umyte pomidory kroimy na pół i wycinamy środki. Dodajemy obraną i pokrojoną cebulę.
Miksujemy przy pomocy blendera na papkę.
Dodajemy liście laurowe, bazylię, estragon, oli­wę, cukier oraz sól i pieprz. Całość zagotowujemy. Wyjmujemy liście laurowe i przecieramy przez sito. Gotowy sok rozlewamy do butelek.
Pasteryzujemy 3 minuty.
Sok pomidorowy zawiera witaminy: A, B,, B2, B3, B6, B7, C, E, K, PR minerały: potas, sód, fosfor, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk i mangan.

Informacje zawarte w dziale "Porady" pochodzą ze źródeł ogólnodostępnych. Jako administrator strony www.najmar.pl nie biorę za nie odpowiedzialności.