Wasze i nasze porady 

ADMIN 11-11-2019

WITAMINY

Witamina E - grupa substancji, które są odmia­nami tokoferolu. Najważniejsze spośród nich to: alfa-, beta-, gamma- i delta-tokoferol, z których najsilniej działa alfa.
Witamina E związana jest z przemianą azotową i oddychaniem. Działa jako aktywny przeciw-utleniacz, który niszczy lub neutralizuje wolne rodniki uszkadzające komórki.
Głównym jej źródłem są: kiełki pszenicy, oleje roślinne, orzechy, nasiona (migdały i ziarna sło­necznika), zielonolistne warzywa, pełne ziarna, kwiat lipy, owoce dzikiej róży, kukurydza.
Jeśli kupujemy witaminę E najlepiej wybierać tę naturalną (oznaczoną niekiedy jako „d-alfa"), a nie syntetyczną („dl-alfa"). Naturalna jest otrzymywana zazwyczaj z soi, działa skuteczniej i łatwiej przenika przez barierę krew - mózg.

ADMIN 11-11-2019

RZODKIEW CZARNA

Czarna rzodkiew - warzywo z rodziny kapust­nych o ostrym smaku i ogromnym bogactwie składników odżywczych. Do celów leczniczych stosuje się korzeń bez czarnej skóry. Największą wartość odżywczą osiąga jesienią i zimą.
Czarna rzodkiew działa moczopędnie, pobudza czynności wątroby, trawienie. Sprzyja opróżnia­niu pęcherzyka żółciowego. Uspokaja nerwy.
W medycynie ludowej stosowana jest również w leczeniu kaszlu, stanach grypowych, przezię­bieniach.
Na wzmocnienie można przygotować syrop: posypać krążki rzodkwi cukrem i pozostawić na jeden dzień. Powstały sok pić po łyżeczce 5 razy dziennie.
Można ją łatwo uprawiać w ogródku, lubi stano­wiska słoneczne, gleby żyzne i przepuszczalne.

ADMIN 11-11-2019

KĄPIELE ZIOŁOWE

Kąpiele z dodatkiem ziół, w zależności od rodza­ju użytych składników przynoszą różne efekty.
Każdy może wybrać coś dla siebie. Wystarczy podane w nawiasach ilości ziół zalać 11 wrzątku, zaparzyć, odcedzić i dodać do kąpieli.
Kąpiel rozmarynowa (3 garści rozmarynu) - działa niezwykle orzeźwiająco i wzmacnia ukrwienie.
Kąpiel rumiankowo-szałwiowa (1 garść rumian­ku, 2 garści szałwii) polecana dla cery trądziko­wej.
Kąpiel z kory dębu (3 garści) - dla cęry wraż­liwej, skłonnej do podrażnień, a także tłustej i trądzikowej.

ADMIN 11-11-2019

WITAMINA B12

Witamina B12 jest ostatnią z odkrytych witamin z grupy B. Pod koniec lat czterdziestych XX w. została zidentyfikowana i nazwana witaminą B12.
Występuje w sporych ilościach w naszym poży­wieniu, jednak osoby po pięćdziesiątym roku ży­cia powinny ją suplementować, ponieważ mają kłopoty z jej przyswajaniem. Nawet niewielki niedobór tej witaminy zwiększa ryzyko choroby wieńcowej, depresji, a prawdopodobnie rów­nież choroby Alzheimera.
Witamina B12 jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Łącznie z kwasem foliowym jest nie­zbędna w tworzeniu krwinek czerwonych i bia­łych.
Głównym jej źródłem są produkty zwierzęce, zwłaszcza wątroba i mleko, ryby.

ADMIN 11-11-2019

SÓL

Choć najczęściej mówimy o spożyciu soli w kontekście nadmiaru, warto pamiętać, że sól ma wiele właściwości korzystnych dla naszego organizmu: - reguluje tempo uderzeń serca,
- równoważy poziom cukru we krwi,
- wspomaga przyswajanie składników odżyw­czych przez ścianki jelita,
- ułatwia oczyszczanie płuc i nosa w czasie in­fekcji,
- zapobiega wytwarzaniu nadmiaru śliny,
- pomaga walczyć z alergią,
- zapobiega bezsenności.
Sól należy spożywać z umiarem. Warto korzy­stać z soli zawierającej dużo naturalnych skład­ników mineralnych - nierafinowanej np. z kopal­ni „Julian" w Bochni.

Informacje zawarte w dziale "Porady" pochodzą ze źródeł ogólnodostępnych. Jako administrator strony www.najmar.pl nie biorę za nie odpowiedzialności.